Dārgas un kvalitatīvas saulesbrilles var kļūt par tava vasaras stila stūrakmeni – starp šiem pieciem klasiskajiem rāmjiem noteikti atradīsi savējos.
1. Pilotu jeb aviatoru brilles
Šīs brilles nosaukumu nav ieguvušas nejauši – sākotnēji tās patiesi tika izstrādātas militārām vajadzībām, lai pasargātu pilotu acis no saules stariem. Oriģināli šo dizainu 1936. gadā izstrādāja uzņēmums “Bausch & Lomb”, un tās ātri vien ieguva popularitāti, jo, salīdzinot ar priekšgājējiem, bija vieglākas un, protams, arī stilīgākas.
Starp citu, lai arī šī stila rāmjus ražo daudzi, tomēr oriģinālo “Bausch & Lomb” dizainu ir pārņēmusi uzņēmuma meitas kompānija “Ray Ban”. Ja tevi interesē brilles ar stāstu, lūk, viens labs variants. Pilotu brilles modē atgriezušās vairākkārt. Piecdesmitajos gados tās kļuva par militāra stila elementu. Vēlāk krāsainas “lāsītes” nēsāja Elviss Preslijs, bet astoņdesmitajos gados tās atkal aktualizēja Maikls Džeksons. Savukārt šobrīd jaunu pilota briļļu modes vilni radījis fakts, ka ASV prezidents Džo Baidens tās uzdāvinājis Vladimiram Putinam samita laikā Ženēvā.
2. Kaķacis
Pagājušā gadsmita trīsdesmitajos gados sievietes sāka iekarot savu vietu sabiedrībā un līdz ar to mainījās arī mode. Brilles vairs nebija tikai lasīšanai un adīšanai, bet nu bija nepieciešams stila aksesuārs auto vadīšanai, kino apmeklējumiem, pastaigām un izbraucieniem ārpus pilsētas. Izteikti sieviešķīgo kaķacs dizainu trīsdesmitajos gados radīja amerikāņu skulptore Altina Šinasi. Par iedvesmo viņai kalpoja Venēcijas maskarāde, it īpaši klasiskās itāļu komēdijas tēls Arlekīns.
Taču visvairāk šie rāmji, protams, saistās ar piecdesmito gadu estētiku – tās lieliski iederējās Dior modes nama pasludinātajā “new look” ar ģeometriski asām, bet sievišķīgi elegantām formām, kas kļuva par šīs desmitgades vadmotīvu. Atdarinot Greisu Kelliju, Odriju Hepbernu, Merilinu Monro un citas tā laika stila ikona, kaķacis ir neatņemama sastāvdaļa. Tās joprojām simbolizē ne tikai juteklisku, bet arī pašpietiekamu sievišķību, un nēsātājai piešķir pašpārliecību un spēku.
3. “Clubmaster” briļļu rāmji
Šo dizainu mēdz dēvēt arī par “browline” jeb uzacu līnijas brillēm to formas dēļ – tām ir izteikti smagnēja augšdaļa. Ilgu laiku šie rāmji, kas radīti 1947. gadā, lietoti tikai optiskajām brillēm. Taču astoņdesmito gadu vidū tie ienāca arī saulesbriļļu modē, par ko jāpasakās Brūsa Vilisa atveidotajam izmeklētājam seriālā “Moonlighting”. Vēlāk rāmju popularitāti aktualizēja seriāla “Mad Men” piecdesmito gadu elegance un visatļautība.
Šobrīd klasiskos “clubmaster” dizaina rāmjus ražo “Ray Ban”, lai arī daudzas citas kompānijas to vairācijas iekļauj savās kolekcijās. Tām raksturīga vēsa retro noskaņa, kas simbolizē inteliģentu dumpinieciskumu.
4. Apaļie briļļu rāmji
Šī stila pirmsākumi meklējami 13. un 14. gadsimtā, kad tika radīti pirmie briļļu rāmji – sākotnēji visas acenes bija apaļas. Savukārt apaļas saulesbrilles masu produkcijā parādījās 20. gadsmita sākumā – tās bija vienkāršas un praktiskas. Pāris desmitgades vēlāk cilvēku interese par saulesbrillēm palielinājās un kompānijas sāka eksperimentēt – izteiktas līnijas, dizaina elementi, krāsas… Praktiskie, apaļie rāmji pircējiem gluži vienkārši šķita pārāk garlaicīgi.
Sešdesmitajos un septiņdesmitajos gados līdz ar kontrakultūras ienākšanu, apaļās brilles atguva savu popularitāti – tas bija protests pret patērētāju sabiedrību un atgriešanās pie vienkāršības. Hipiji tās meklēja “second hand” veikalos un tirdziņos un savu vecvecāku kumodēs, tādējādi iestājoties par lietu atkārtotu izmantošanu. Šie rāmji kļuva par dumpinieciskuma simbolu, vienlaikus radot saikni ar 20. gadsmita sākuma intelektuāļiem. Redzamākie šīs tendences pārstāvji bija Džons Lenons, Dženisa Džoplina un Džimijs Hendriks, apaļajām saulebrillēm piešķirot sapņotāju, radošu personību un mākslinieku auru.
5. Wayfarer jeb ceļotāju brilles
Vēl viens briļļu rāmju stāsts, kura pirmsākumi meklējami “Ray Ban” mātes kompānijā “Bausch & Lomb”. Šīs brilles iecienīja jaunais, atraktīvais Holivudas dumpinieks Džeimss Dīns. 1955. gadā viņa varonis tās nēsāja filmā “Dumpinieks bez iemesla” – šis kinodarbs protestēja pret piecdesmito gadu konservatīvismu un simbolizēja tā laika pusaudžu nemiera garu. Turklāt mēnesi pirms pirmizrādes Džeimss Dīns gāja bojā autokastastrofā.
Ceļotāju brilles noteikti saucamas par mūžīgu klasiku un teju katrā desmitgadē kopš piecdesmitajiem gadiem var atrast kādu stila ikonu, kas tās nēsājusi ikdienā. Tāpat kā apaļās brilles, arī “ceļotāji” kļuva par kontrakultūras simbolu sešdesmitajos gados – tās nēsāja Bītli un Bobs Dilans. Turklāt astoņdesmitajos gados “Bausch & Lomb” noslēdza līgumu ar Holivudas kompāniju “Unique Product Placement”, kas veicināja šo rāmju popularitāti televīzijā un kino. Vai var iedomāties, piemēram, “Blūza brāļus” bez šīm ikoniskajām brillēm? Kad šīs desmitgades beigās iznāca Maikla Džeksona albums “Bad”, šīs brilles kļuva par viņa tēla sastāvdaļu. Bet gadsimta mijā vienkāršie, klasiskie un “second hand” veikalos atrodamie rāmji parādījās alternatīvās mūzikas izpildītāju un viņu fanu garderobēs – piemēram, “The Smiths” un “Primal Scream”.
Pielaikot šīs ikoniskās brilles un izvēlēties savu mūžīgo klasiku vari “Sky & More” veikalā “Bergamo” – kvalitatīvi un oriģināli rāmji ne tikai izskatīsies labi, bet arī kalpos ilgi.